Nowy model Linde E16 w teście praktycznym w firmie DB Schenker

Wzmożona eksploatacja wymaga wysokiej wydajności
Trzy wózki widłowe firmy Linde podczas pracy w DB Schenker

W DB Schenker w Schweinfurcie (Niemcy) codzienną rutyną jest rozładunek, przeładunek, załadunek... i zaczynanie wszystkiego od nowa. Duże wolumeny przeładunkowe z napiętymi cyklami są raczej regułą niż wyjątkiem w lokalnym terminalu logistycznym. Jest to niezwykle wymagający scenariusz dla stosowanych wózków widłowych, które muszą wykazywać się maksymalną wydajnością, zwinnością i wytrzymałością. To właśnie tutaj nowy Linde E16 może przystąpić do prawdziwego testu.

Gdzieś w południowych Niemczech ktoś zamawia leżak przez Internet. Ta marząca o odpoczynku osoba prawdopodobnie nie ma świadomości, że: gdzieś indziej w południowych Niemczech z powodu tego samego leżaka (i tysięcy innych przedmiotów) panuje zupełne przeciwieństwo ciszy i spokoju. „Jeśli myślisz o relaksie, to nie jest miejsce dla ciebie” – żartuje Thomas Gundel podczas naszej wizyty w terminalu przeładunkowym DB Schenker w Schweinfurcie. Na powierzchni około 5000 metrów kwadratowych renomowany dostawca usług logistycznych codziennie obsługuje ogromne ilości towarów. „W ciągu 24 godzin może uzbierać się od 800 do 1000 ton. Od leżaków i zabawek po hydranty, jest tu prawie wszystko, co mieści się na palecie”, wyjaśnia kierownik terminalu. „Jesteśmy prawdziwym hotspotem logistycznym w Schweinfurcie – także dzięki naszemu położeniu geograficznemu!”

Czas podkręcić tempo

Piątek, godzina 15:00: Najpóźniej teraz, w drugiej gorącej fazie dnia, staje się jasne, co Gundel rozumie pod hasłem „hotspot”. „Pierwsza godzina szczytu przypada na wczesną zmianę, kiedy nasze wózki wracają z 40 magazynów systemowych i dostarczają towary przychodzące na ten obszar. Następnie nasi pracownicy rozładowują naczepy i nadwozia wymienne za pomocą wózków widłowych i umieszczają towary w dwóch strefach rozładunku” – wyjaśnia. Tam pracownicy obsługujący wózki paletowe przejmują ładunki i transportują towary na odpowiednie trasy. Operatorzy w dużej mierze sami zajmują się załadunkiem w przypadku lekkiego transportu lokalnego, a zespół DB Schenker organizuje załadunek ciężkiego transportu lokalnego – również przy użyciu wózków widłowych. Podobny proces jest obecnie w toku, „z tym wyjątkiem, że po południu praca jeszcze bardziej intensywna”, podkreśla Gundel. A tam, gdzie jest dużo do zrobienia, sprzęt powinien bezwzględnie dotrzymywać kroku – zarówno pod względem wydajności, jak i bezpieczeństwa.

Rozmaite wózki widłowe Linde MH transportują towary w magazynie firmy DB Schenker.
Thomas Gundel, kierownik terminalu, DB Schenker Schweinfurt
Nasz zakład od wielu lat stanowi prawdziwe terytorium Linde. Do załadunku używamy jedenastu wózków widłowych Linde E16. Byliśmy oczywiście ciekawi kolejnej generacji tego wydajnego urządzenia.

Thomas Gundel, kierownik terminalu, DB Schenker Schweinfurt

Jak widać, można widzieć lepiej

DB Schenker ma już doskonałe doświadczenie z wózkami przemysłowymi Linde MH w obu wspomnianych dyscyplinach. Od września 2024 roku testowany jest następca uznanej serii 386. Po kilku pierwszych tygodniach było już jasne: nowy model ma wszystko, czego potrzebuje wózek widłowy. Kierowniczka zmiany Sarah Benz jest pod szczególnym wrażeniem lepszej widoczności, która wynika w szczególności z węższego słupka A i wkomponowanych w przemyślany sposób profili masztu: „Jeśli mam lepszy widok na widły, praca w nocy lub gdy na drodze jest dużo ludzi staje się mniej stresująca i bezpieczniejsza”. Co więcej, dzięki osi skrętnej Linde 3-kołowe wózki widłowe są bardzo zwrotne i zapewniają doskonałą wydajność podczas jazdy dzięki mocnym silnikom asynchronicznym – co również przyczynia się do zdolności przeładunkowych.

Sarah Benz, kierowniczka zmiany, DB Schenker, Schweinfurt
Wózek widłowy daje poczucie, że wykonuje każdy ruch kierownicą dokładnie tak, jak tego chce operator.

Sarah Benz, kierowniczka zmiany, DB Schenker Schweinfurt

Nieprzerwana moc dzięki technologii litowo-jonowej

Wszędzie tam, gdzie mówi się o zdolności przeładunkowej, pojawia się kwestia właściwego systemu energetycznego . Jak podkreśla Thomas Gundel, w Schweinfurcie zajmuje się w tym względzie jasne stanowisko. Z końcem 2023 r. obiekt został całkowicie przekształcony z kwasowo-ołowiowych systemów magazynowania energii w nowoczesne, wysoce wydajne systemy akumulatorów litowo-jonowych . „To dla nas przełom. W czasach akumulatorów kwasowo-ołowiowych nadal musieliśmy wymieniać akumulatory trzy razy dziennie – to była zbyt duża strata cennego czasu, nie wspominając o nakładach na konserwację. Teraz na wszystkie trzy zmiany z łatwością wystarczy jeden akumulator litowo-jonowy, nawet przy dużej intensywności użytkowania”, mówi Gundel.

Pracownik DB Schenker cofający elektrycznym wózkiem widłowym Linde E16

Zasada plug-and-play zapewnia elastyczność

W hali zainstalowano kilka ładowarek Linde do regularnego ładowania tymczasowego, gdzie pracownicy mogą ładować swoje urządzenia podczas przerw w pracy. Roberto Truthän, który jest odpowiedzialny za terminal przeładunkowy w Schweinfurcie u partnera sieciowego Linde MH, firmy Ernst Müller Fördertechnik, podkreśla jeszcze jedną zaletę nowego wózka Linde E16 : „W przypadku wózków widłowych można po prostu przełączać się między akumulatorami litowo-jonowymi i kwasowo-ołowiowymi bez dokonywania żadnych zmian”. To mocny argument dla DB Schenker. Thomas Gundel: „W zależności od liczby zleceń musimy reagować bardzo szybko i regularnie wypożyczać sprzęt do drugiego oddziału w regionie, który nadal korzysta z akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Dzięki koncepcji Linde akumulator w nowym Linde E16 można wymieniać po prostu na zasadzie plug-and-play. Wyciągamy akumulator litowo-jonowy, wkładamy kwasowo-ołowiowy – i jedziemy dalej”.

Jazda jak po chmurach

Operator właśnie podjechał wózkiem widłowym Linde E16 na nadwozie wymienne. Kierownik terminalu Thomas Gundel komentuje: „Klin na platformie ładunkowej jest wykonany ze stali i jest lekko ścięty. Jeśli przejeżdża się po nim z dużą prędkością, czasami bardzo trzęsie”. Tym bardziej zaskakuje, że kierownik zmiany Johnnie Wilson nie jest pod specjalnym wrażeniem tych wibracji: „W nowym wózku widłowym uderzenia nie docierają już do fotela operatora – prawie w ogóle się ich nie odczuwa. To prawdziwa ulga, gdy po sześcio- lub siedmiogodzinnej zmianie nie bolą plecy”.

Głównym tego powodem jest sprytna koncepcja amortyzacji w nowej generacji wózków widłowych Linde. Elastomerowe łożyska pierścieniowe całkowicie oddzielają maszt, oś napędową i oś sterującą od podwozia. Modele można również zamówić z amortyzowanym pneumatycznie fotelem operatora (jak w przypadku DB Schenker), co dodatkowo poprawia ergonomię.

Bezpieczeństwo przede wszystkim!

Wracając do „leżaka” i tematu odpoczynku. Zegar wskazuje teraz godzinę 15:30, a w terminalu znajduje się około 15 osób. Thomas Gundel jest jednak spokojny i wskazuje na małe urządzenie na swojej kamizelce odblaskowej: „Od 2023 roku stosujemy również Linde Safety Guard . Każdy bez wyjątku otrzymuje jednostkę Portable Unit, w tym operatorzy z zewnętrznych firm transportowych – odpowiedniki są instalowane w wózkach widłowych w postaci jednostek Truck Unit”. Jeśli wózki widłowe i osoby lub wózki znajdą się zbyt blisko siebie, system Linde uruchamia wzajemne ostrzeżenie.

Ponadto maksymalna prędkość jest automatycznie zmniejszana podczas wjeżdżania w naczepy i nadwozia wymienne. Wreszcie, zainstalowany na stałe system BlueSpot w przejściu między dwiema częściami hali uruchamia się, gdy zbliża się wózek.

Odkąd działa tu system Linde, nie mieliśmy w hali ani jednego wypadku z udziałem wózka widłowego.

Thomas Gundel, kierownik terminalu, DB Schenker Schweinfurt

Po prostu pasuje

W międzyczasie w Schweinfurcie nastał wieczór. Hala stopniowo opustoszała i jest przygotowywana na kolejną zmianę. Dzień pracy Thomasa Gundela również dobiega końca. Czas na podsumowanie: „Jak widzieliście, sytuacja jest tutaj dość dynamiczna. Dobrze jest więc mieć pewność co do sprzętu: nic złego się z nim nie dzieje, jedno idealnie pasuje do drugiego. Jakość usług odpowiada jakości urządzeń, a wydajność urządzeń odpowiada naszym standardom. Nowy wózek Linde E16 jest tego dobrym przykładem”.

Pracownica DB Schenker cofa pojazd Linde D12 HP SP z rampy załadunkowej

DB Schenker

Zatrudniając około 71 100 pracowników w niemal 1850 lokalizacjach na całym świecie, firma DB Schenker jest jednym z czołowych międzynarodowych dostawców usług logistycznych. W terminalu logistycznym w Schweinfurcie około 35 pracowników pracuje na trzy zmiany, obsługując około 800 ton towarów dziennie. Firma polega wyłącznie na technologii wózków widłowych Linde MH. Na miejscu pracuje między innymi jedenaście wózków Linde E16 w technologii litowo-jonowej oraz jedenaście wózków paletowych Linde T20 i T20 SF oraz D12 HP SP . Partner sieci Linde, Ernst Müller Fördertechnik z siedzibą w Norymberdze, od wielu lat jest głównym partnerem sprzedażowym dla firmy DB Schenker. Tamtejszy zespół zapewnia DB Schenker kompleksowe wsparcie na terenie całych Niemiec. Konserwacja i serwis w zakładzie w Schweinfurcie są przeprowadzane przez lokalny oddział Suffel Fördertechnik GmbH & Co. KG.