Q&A z webinaru otwarcie Showroomu Linde MH
Eksperci odpowiadają na pytania
Dziękujemy, że byliście z nami na żywo podczas naszego pierwszego webinaru poświęconego nowoczesnym rozwiązaniom intralogistycznym.
To wyjątkowe wydarzenie otworzyło nasz Showroom Intralogistyki Linde MH, gdzie zaprezentowaliśmy najnowsze technologie wspierające automatyzację i digitalizację procesów magazynowych. Uczestnicy mogli zobaczyć w praktyce innowacyjne systemy regałowe, inteligentne urządzenia oraz wózki VNA zwiększające efektywność operacji logistycznych.
Jeśli chcesz zobaczyć nagranie z wydarzenia kliknij tu.
To dopiero początek serii webinarów, które dla Was przygotowujemy — przed nami jeszcze więcej praktycznej wiedzy, inspiracji i prezentacji rozwiązań zmieniających przyszłość magazynowania.
Poniżej znajdziecie również odpowiedzi na wszystkie pytania, które pojawiły się podczas transmisji na żywo.
Pytania z działu digitalizacji
Na pytania odpowiedzą nasi Eksperci: Grzegorz Napolski i Tomasz Zaręba
1. Czy systemy które pokazaliście dzisiaj mogą spowalniać wózki po wykryciu niebezpieczeństwa?
Tak, jesteśmy w stanie w pełni zintegrować system z wózkiem widłowym i zasterować nawet dwiema redukcjami prędkości w wybranych strefach detekcji.
2. Czy te systemy można montować na innych wózkach nie tylko na waszych?
Tak, systemy są dostosowane do instalacji nie tylko wózkach widłowych Linde, mamy projekty w naszym portfolio gdzie montaż nastąpił nawet na ładowarkach kołowych i innych maszynach budowlanych. Obejmujemy systemem floty mieszane a także floty innych producentów. Jesteśmy na to gotowi.
3. Czy Linde WMS możemy dopasować do potrzeb klienta?
Tak, system Linde WMS jest modułowym programem. W związku z tym możemy dopasować go do potrzeb i procesów każdego klienta. W każdej chwili możemy także wraz z wzrostem danej firmy rozbudować go do szerszego działania. Linde WMS obsługuje wszelkie procesy produkcyjne oraz logistyczno-magazynowe wraz z szeroką integracją z istniejącymi urządzeniami jak i różnorodną flotą wózków AGV i AMR.
4. Jaką część zakładu możemy obsłużyć Linde WMS?
Linde Warehouse Manager oferuje zaawansowane funkcje wspierające wszystkie etapy logistyki magazynowej: od przyjęcia, przez składowanie, aż po wydanie towaru. Można go łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb operacyjnych. Dzięki szerokim możliwościom integracji, Linde Warehouse Manager płynnie współpracuje z istniejącym środowiskiem IT. Użytkownicy doceniają jego wysoką funkcjonalność oraz krótki czas wdrożenia.
5. Witam, jak nazywał się system związany z przejazdem przez bramy pomiedzy magazynami?
System Linde Safety Guard i jego różnorodne portfolio zastosowania. Jednym z elementów działania systemu jest integracja z bramami i przejazdami czyli Door Control.
6. Czy kamery systemu safety guard mozna zaprogramowac by ostrzegaly operatorow o robotach agv/amr w poblizu?
Wykorzystujemy różne komponenty oparte na kamerach AI oraz LSG, które w odpowiednim połączeniu i konfiguracji zabezpieczają wymagane procesy infrastrukturowe i maszyny w tym roboty AGV i AMR.
7. Są systemy aby wykryć czy pieszy ma na sobie w magazynie kamizelke?
Tak, posiadamy systemy oparte na sztucznej inteligencji AI, które poprzez odpowiednie algorytmy są w stanie wykryć i wskazać pieszego który porusza się bez kamizelki czy kasku.
Jeśli masz więcej pytań napisz do nas.
Więcej informacji znajdziesz na stronie o digitalizacji.
Pytania z działu regałów
Na pytania odpowiedzą nasi Eksperci: Jędrzej Gallas i Patryk Pakuszewski
1. Jakie błędy najczęściej pojawiają się przy wybieraniu instalacji regałowej do magazynu przez firmy?
Planowanie układu regałów w magazynie to kluczowy element, który wpływa na efektywność i bezpieczeństwo pracy. Istnieje kilka typowych błędów, które mogą zniweczyć nawet najlepiej zaplanowane operacje.
• Niewłaściwy dobór regałów do rodzaju, wagi i gabarytów składowanych produktów. Każdy system składowania ma inne zastosowanie, a pominięcie tego kroku prowadzi do nieefektywnego wykorzystania przestrzeni lub, co gorsza, zagraża bezpieczeństwu.
• Wybór regałów o zbyt niskiej nośności grozi zawaleniem konstrukcji lub wypadkami, natomiast zakup systemu o znacznie przewyższającej potrzeby nośności jest nieekonomicznym wydatkiem.
• Nieprzemyślany układ regałów, który nie uwzględnia tempa rotacji produktów, prowadzi do utrudnionego dostępu do towarów, czego następstwem są opóźnienia w realizacji zamówień.
• System regałowy powinien być skalowalny i elastyczny, aby umożliwić łatwą rozbudowę lub zmianę konfiguracji w miarę rozwoju firmy i zmieniających się potrzeb magazynowych. Wybór sztywnych, niestandardowych rozwiązań może utrudnić późniejszą reorganizację.
• Wybór najtańszego rozwiązania bez zgodności z normami to prosta droga do problemów eksploatacyjnych, uszkodzeń, a w skrajnych przypadkach wypadków.
2. Mój zakład posiada regały wjezdne - z perspektywy czasu jednak wychodzi że ten system się nie sprawdza. Czy jest możliwość coś z tym zrobić, poprawić?
Pod względem konstrukcyjnym regały wjezdne są bardzo podobne do konstrukcji Shuttle.
Dlatego możliwa jest przebudowa systemu „starego” systemu na nowy półautomatyczny.
Wiąże się to z wymianą szyn oraz zakupem wózka shuttle.
Dzięki temu uzyskamy instalację, która pozwoli nam:
-zredukować koszty operacyjne i pracownicze
-wzrost wydajności operacji magazynowych
-skrócenie czasu załadunku i rozładunku towarów
-poprawę bezpieczeństwa pracy (operator nie wjeżdża w głąb bloku regałowego)
-w każdym kanale możliwość składowania innego rodzaju produktu
3. Na co konkretnie zwrócić uwagę przed zakupem regałów magazynowych i jak prawidłowo dobrać system regałowy? Jak uniknąć błędów?
Jednym z najważniejszych czynników jest nośność konstrukcji, czyli maksymalne obciążenie, jakie może wytrzymać każda półka czy poziom. Należy dostosować ten parametr do rodzaju przechowywanych towarów, aby uniknąć ryzyka uszkodzeń.
Kolejnym istotnym elementem jest modułowość i możliwość rozbudowy systemu regałowego. Magazyny często zmieniają swoją strukturę w zależności od aktualnych potrzeb, dlatego warto postawić na elastyczne rozwiązania, które umożliwiają łatwe dostosowanie przestrzeni. Dobrze jest również uwzględnić kompatybilność regałów z wykorzystywanymi w magazynie wózkami widłowymi, co wpłynie na wygodę i tempo pracy.
Jeśli masz więcej pytań napisz do nas.
Więcej informacji znajdziesz na stronie o regałach.
Pytania z działu automatyzacji
Na pytania odpowiedzą nasi Eksperci: Piotr Baran i Karol Krusiński
1. Jesteśmy zakładem produkcyjnym od kilkanastu lat na rynku i nasze budynki nie są nowe. Czy uruchomienie wózka automatycznego w już istniejącym zakładzie jest możliwe?
Tak, uruchomienie wózka automatycznego w już istniejącej przestrzeni magazynowo-produkcyjnej jest możliwe. Do potwierdzenia oczywiście będą warunki jakie tam panują np. posadzka natomiast co do zasady takie wdrożenie jest jak najbardziej możliwe.
2. Nie mam systemu WMS, jesteśmy lokalnym dostawcą. Czy wózek może mieć zlecane zadania ręcznie?
Tak, wózki mogą mieć ręcznie zlecane zadania poprzez fizyczny przycisk, panel HMI bądź tablet/laptop. Integracja systemu AGV z WMS oczywiście może przyczynić się do zwiększenia wydajności procesu natomaist nie jest wymagana.
3. Czy Linde ma robota do pracy w mroźni?
Tak, mamy roboty do transportu ładunków w warunkach mroźniczych. Ponadto możemy zaproponować shuttle automatyczny do procesów magazynowych w mroźni. Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu
4. Czy będą prezentowane wózki AMR?
Nasz showroom jest ciągle rozbudowywany i AMR są również w planach jako stała ekspozycja. Będą dostępne w naszej przestrzeni prezentacyjnej już w najbliższym czasie.
5. Jakie rozwiązania posiadacie dla magazynów o dużym zapyleniu? dla wózków AGV itp?
Dla magazynów o dużym zapyleniu możemy zaproponować urządzenia z geonawigacją, które nie wymagają montażu dodatkowych punktów referencyjnych takich jak lustra, czy tagi, które pod wpływej zapylenia mogą być trudne do zczytania. Obszary o dużym zapyleniu bądź z mgłą olejową są wymagające stąd podchodzimy do takich projektów indywidualnie sprawdzają podczas wizji lokalnej możliwość wdrożenia systemu do transportu automatycznego.
6. Zastanawiam się jakie znaczenie ma posadzka magazynie dla wózków VNA i autonomicznych? są jakieś ograniczenia?
Wymagania posadzki dla wózków automatycznych VNA są takie same jak dla standardowych VNA. Jakość posadzki dla tego typu urządzeń jest ważna z uwagi na pracę na wysokościach powyżej 10 metrów. Na pewno potencjalne pęknięcia, ubytki czy nierówności nie są wskazane. Przed projektem możemy przeprowadzić inspekcję warunków jakie obecnie panują aby potwierdzić, że nie widzmimy przeciwskazań co do uruchomienia VNA manualnych czy autoamtycznych w magazynie.
7. Czy można wykorzystać wózek autonomiczny do kompletacji zamówień?
Można wykorzystać wózki autonomiczne do kompletacji zamówień. Nasza marka w ostatnim czasie podzieliła się rezultatami pilotażowego projektu. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem przedstawiającym rozwiązanie Linde do order pickingu: https://www.linde-mh.com/en/technical/News-Detail_5327488.html
8. Na rynku jest wiele firm oferujących roboty i ich przybywa. Dlaczego mam zdecydować się na robota od Linde?
Jako marka Linde funkcjonuje od wielu lat na rynku i naszą siłą są nasze kompetencje w postaci własnego działu realizacji czy działu serwisu. Dzięki temu możemy zapewnić obsługę projeków nie tylko do momentu uruchomienia ale również wspierać Klientów na późniejszym etapie kiedy będzie taka potrzeba.
Jeśli masz więcej pytań napisz do nas.
Więcej informacji znajdziesz na stronie o automatyzacji.
Pytania z działu VNA
Na pytania odpowiedzą nasi Eksperci: Mateusz Sadowski i Przemysław Pawełczyk
1. Jakie są wymagania i ograniczenia na magazynie żeby używać wózki VNA?
Wymagania dla magazynu:
• Uważam, że kluczowym elementem jest posadzka – nawierzchnia musi być odpowiednio wytrzymała i gładka, bez szczelin czy nierówności, które mogłyby utrudniać poruszanie się wózków (lub wymuszać ich spowolnienie ze względów bezpieczeństwa).
• System prowadzenia za pomocą pętli indukcyjnej lub szyny zamontowanej na posadzce – dzięki czemu precyzyjnie manewrujemy i możemy osiągnąć wysokie prędkości
• Operatorzy muszą posiadać odpowiednie uprawnienia uzyskane po zdaniu egzaminu przed UDT
• Budżet – początkowy koszt wdrożenia systemu VNA jest wyższy, ale inwestycja zwraca się poprzez zwiększenie pojemności magazynowej oraz wydajności pracy.
2. Czy można się przeszkolić z ewakuacji z wózka VNA przed dostawą?
Tak, jest możliwość szkolenia z ewakuacji z wózka VNA w showroomie przed dostawą jak również po dostawie.
3. Co zyskam wybierając do magazynu wózki VNA zamiast zwykłych wózków do wysokiego składowania?
Wybierając wózki VNA zamiast zwykłych wózków do wysokiego składowania, zyskają Państwo znacznie większą pojemność magazynu (nawet do 50%), wyższą wydajność operacyjną (nawet 2 razy) i niższe koszty operacyjne dzięki mniejszej liczbie potrzebnych wózków i operatorów. Wózki VNA poruszają się w bardzo wąskich korytarzach (1,7-1,9 m), co pozwala na gęstsze składowanie, a automatyzacja i systemy prowadzenia indukcyjnego zwiększają bezpieczeństwo i efektywność.
4. Czy wasze wózki VNA mogą pracować z innymi regałami niż te tradycyjne paletowe?
Tak wózki VNA nie pracują tylko z regałami paletowymi, mogą pracować z regałami typu shuttle, grawitacyjnymi czy push-back, a nawet odkładać ładunki na antresole.
5. Czy można umówić indywidualne spotkanie z ekspertami od VNA i regałów w showroomie Linde?
Oczywiście, w showroomie będziemy mogli spotkać się z każdym Klientem i porozmawiać o poszczególnych rozwiązaniach.
6. Zastanawiam się jakie znaczenie ma posadzka magazynie dla wózków VNA i autonomicznych? są jakieś ograniczenia?
Jeśli chodzi o wózki VNA to posadzka ma kluczowe znaczenie, musi spełnuać normy dla użytkowania wózków VNA
Jeśli masz więcej pytań napisz do nas.
Więcej informacji znajdziesz na stronie o wózkach VNA.