Widok 360º na otoczenie wózka widłowego

2018-04-05

Linde MH prezentuje nowy system kamer Surround View

Jeśli pieszy znajdzie się w „martwym polu” wózka widłowego, może dojść do wypadku – istnieje wówczas ryzyko, że operator nie zauważy osoby znajdującej się w pobliżu. Według Niemieckiego Zakładu Społecznego Ubezpieczenia Wypadkowego (DGUV) w 2016 roku aż 44% podlegających obowiązkowi zgłoszenia wypadków z udziałem wózków widłowych dotyczyło osób uderzonych, zmiażdżonych lub doznających podobnych obrażeń. Linde Material Handling oferuje teraz system Surround View, który zapobiega powstawaniu niebezpiecznych sytuacji tego typu.

Wielu producentów z sektora motoryzacyjnego proponuje w zakresie systemów obserwacyjnych rozwiązania w formie videopomocy parkingowej „z lotu ptaka”. Systemy takie składają się z kilku kamer i odpowiedniego oprogramowania. Otrzymane za ich pomocą pojedyncze obrazy mogą być łączone w jeden obraz ogólny, na którym komputer pokładowy umieszcza następnie kontury pojazdu i wyświetla je kierowcy w postaci wirtualnego widoku z lotu ptaka.

System Surround View od Linde Material Handling idzie o krok dalej. Na wyświetlaczu nadal prezentowane są dane zbierane na żywo z kamer zamontowanych wokół wózka widłowego, ale zamiast jednego ogólnego obrazu system generuje przednie, tylne i dwa boczne pola widzenia. Dużą zaletą tego rozwiązania jest obraz z kamery wyświetlany w stosunku 1:1 jako podzielony widok na monitorze na stanowisku pracy operatora. W ten sposób unika się zniekształconego, a tym samym niejasnego odwzorowania nakładających się na siebie obrazów, które powstają w wyniku zastosowania prostego systemu widoku z lotu ptaka. Jeśli ktoś znajdzie się w obszarze nakładania się widoków dwóch kamer, będzie wówczas widoczny na obu obrazach.

Obrazy z kamery są wyświetlane jako ekran dzielony. Podczas jazdy do przodu na wyświetlaczu domyślnie wyświetlane są wszystkie cztery obszary widzenia.

System Surround View od Linde MH zapewnia większe bezpieczeństwo w wąskich przestrzeniach magazynowych i podczas częstych manewrów. Obrazy z kamery są wyświetlane jako ekran dzielony. Podczas jazdy do przodu na wyświetlaczu domyślnie wyświetlane są wszystkie cztery obszary widzenia. Podczas cofania wyświetlacz przełącza się na tylne i dwa boczne obszary widzenia.

Bezpieczne manewrowanie

Podczas jazdy do przodu domyślnie wyświetlane są wszystkie cztery obszary widzenia. Przy cofaniu natomiast wyświetlacz przełącza się na tylne i dwa boczne obszary. Kierowca ma zatem świadomość ewentualnego zagrożenia kolizją już na bardzo wczesnym etapie. Dotyczy to nie tylko pieszych znajdujących się wokół wózka: lepsza widoczność pozwala uniknąć także uszkodzeń towarów, regałów i samego wózka, oznacza ponadto większą produktywność. Operatorzy mogą pracować wydajniej, szybciej i bardziej ergonomicznie, np. podczas składowania widzą, co się dzieje przed widłami wózka – nawet wtedy, gdy ładunek znacznie ogranicza widoczność. Nowa opcja będzie początkowo oferowana dla wszystkich modeli z przeciwwagą o udźwigu co najmniej czterech ton – mówi Frank Bergmann, Product Manager ds. Wózków Widłowych z Przeciwwagą w Linde Material Handling (Niemcy). Zwłaszcza w wąskich przestrzeniach oraz podczas manewrów system jest bardzo przydatny. Bergmann podkreśla: Operator widzi każdy kąt wokół pojazdu. Jest to szczególnie istotne dla zachowania bezpieczeństwa pracy w miejscach, gdzie przestrzeń jest ograniczona lub gdzie trasy przemieszczania wózków i ludzi się przecinają.

Jeden cel, wiele środków: System Surround View to kolejne rozwiązanie, za pomocą którego Linde Material Handling ma na celu zmniejszenie liczby wypadków w transporcie wewnętrznym do zera – wszystko zgodnie z koncepcją „Vision Zero – Bezpieczeństwo w Twoim świecie”.