Ta przeglądarka jest nieaktualna. Aby móc w pełni korzystać z naszej strony internetowej, przełącz się na inną przeglądarkę.
Pracownik Gusto AG ładuje wózek do komisjonowania z baterią litowo-jonową
Bezproblemowa praca przy świeżych towarach

Gusto AG

Baterie litowo-jonowe dla handlu hurtowego

Już o szóstej rano wiele piekarni oferuje świeże pieczywo. Jednak aby tak było, składniki do ich wypieku muszą być dostarczone jeszcze w nocy. Za ten aspekt odpowiadają hurtownicy tacy jak Gusto AG z miejscowości Hohenpolding niedaleko Monachium. Logistyczną wydajność tej firmy zapewniają wózki do komisjonowania od firmy Linde MH zasilane bateriami litowo-jonowymi. Technologia ta oferuje wiele zalet w porównaniu z konwencjonalnymi bateriami kwasowo-ołowiowymi. Czas na bilans.

Film o zastosowaniu wyposażonych w akumulatory litowo-jonowe wózków do komisjonowania Linde w firmie Gusto AG

Praca na dwie zmiany wymaga pełnego zaangażowania zasobów ludzkich i maszyn. Od wielu lat w magazynie wysokiego składowania i w chłodni używane są maszyny Linde: dwa wózki wysokiego składowania, siedem wózków do komisjonowania i wiele wózków paletowych. W czasie szczytów sezonowych – jak to ma miejsce latem w przypadków lodów – podczas kończenia się i rozpoczynania poszczególnych zmian stale pojawiały się wąskie gardła. Ze względu na intensywną pracę przy załadunku i rozładunku baterie wózków do komisjonowania były wieczorem całkowicie rozładowane, a niestety brakowało czasu na ich ponowne naładowanie, gdyż trwa ono około ośmiu godzin. W związku z tym pracownicy magazynu musieli często doładowywać baterie podczas przerw i chwilę przed końcem zmiany. Dla tradycyjnych baterii kwasowo-ołowiowych jest to szkodliwe działanie, gdyż prowadzi do przedwczesnego ich zużycia.

Operator i wózek do komisjonowania w magazynie firmy Gusto AG
Wtyczka do ładowania akumulatora litowo-jonowego wózka do komisjonowania N20

Dwa razy większa gęstość energii

Baterie litowo-jonowe są stosowane w małych urządzeniach elektronicznych już od dziesięcioleci, jednak w przypadku ciężkich maszyn, takich jak wózki widłowe, technologia ta jest dostępna dopiero od kilku lat. Baterie stosowane przez firmę Linde to wersje litowo-żelazowo-fosforanowe zawierające niewielki dodatek niklu i kadmu, który zwiększa ich wydajność. Mają one dwa razy wyższą gęstość energii, co oznacza większą moc przy takiej samej wielkości i jednocześnie dwa razy dłuższy okres użytkowania w porównaniu z tradycyjnymi bateriami. Charakteryzuje je też szybki proces ładowania oraz eksploatacja niewymagająca konserwacji. Są to zalety, które odgrywają kluczową rolę w firmie Gusto AG – i ogólnie we wszystkich wielozmianowych operacjach logistycznych – zwiększają bowiem bezpieczeństwo i efektywność procesów roboczych.

Wystarczy godzina lub dwie i baterie są naładowane – mówi Christian Barkschat, Menedżer Floty w firmie Gusto AG. Możemy spokojnie ładować baterie wózków do komisjonowania podczas przerwy obiadowej. Wcześniej z powodu częściowego ładowania baterii ich wydajność dość szybko się zmniejszała. Natomiast gdy wózki były stosowane w chłodni, proces ten następował wręcz błyskawicznie. Teraz nowa bateria bez problemu wytrzymuje około 2500 procesów ładowania. Najbardziej cenię sobie to, że w przypadku baterii litowo-jonowych pracownicy nie muszą już bawić się w dolewanie wody destylowanej, jak miało to miejsce przy bateriach kwasowo-ołowiowych. W przeszłości często zapominano o jej uzupełnianiu, co w najgorszym przypadku doprowadzało do zniszczenia baterii – dodaje Barkschat.

Operator w wózku do komisjonowania w chłodni firmy Gusto AG

Jeszcze więcej korzyści

Baterie litowo-jonowe mają jeszcze wiele innych zalet. Możliwe jest ich rozładowanie nawet do 2%, podczas gdy w przypadku tradycyjnych baterii zalecana granica to 20%. Dlatego też, w razie potrzeby, można znacznie dłużej użytkować urządzenie, aby znaleźć najbardziej dogodny czas na ładowanie. Inną zaletą jest brak istotnego wpływu temperatury otoczenia na pojemność baterii, co z kolei jest jest bardzo istotne przy pracy w chłodniach.

Wtyczka do ładowania baterii litowo-jonowej wózka do komisjonowania N20

Zadowoleni z baterii litowo-jonowych

Max Utz jest bardzo zadowolony z zakupu: Maszyny oskonale sprawdziły się podczas pracy. Przede wszystkim nie ma potrzeby wykonywania wielu – niekiedy niebezpiecznych – prac konserwacyjnych. Nie jest też konieczne oddzielne pomieszczenie do ładowania baterii. Ze względu na ich dużą wydajność udaje nam się nawet zaoszczędzić energię elektryczną.

Max Utz bowiem chętniej wykorzystuje elektryczność do realizacji swojej nieskrywanej pasji – w siedzibie firmy w Hohenpolding ma on własną palarnię kawy i organizuje kursy dla baristów. Przepis na sukces jego przedsiębiorstwa brzmi: Idealne przedsiębiorstwo to nie tylko świetny personel i odpowiednia technologia, ale też naprawdę dobra kawa.