Asystent do bezpiecznej nawigacji w wąskich korytarzach (GSA) firmy Linde
Bezpiecznie przez wąskie alejkiHandel internetowy nieustannie zwiększa wymagania stawiane wobec intralogistyki, ponieważ zmienia się zachowanie klientów: liczba zleceń dostaw nieustannie rośnie, tymczasem wielkość partii na zlecenie jest coraz mniejsza. Aby sprostać tym wymaganiom, wiele przedsiębiorstw decyduje się na wydajne magazyny o wąskich korytarzach. Wysokie na 18 metrów regały i alejki o szerokości 1,8 m oferują gęstość magazynowania, która przekracza możliwości tradycyjnych magazynów nawet o 50%. W tych ciasnych warunkach ogromne znaczenie ma precyzyjna i szybka praca oraz minimalizacja ryzyka wypadków.
Dzięki asystentowi do bezpiecznej nawigacji w wąskich korytarzach (GSA) firmy Linde Material Handling wózek do wąskich korytarzy dostosowuje swoje ruchy do warunków otoczenia. System znacznie redukuje niebezpieczeństwo kolizji z infrastrukturą magazynu, a także uszkodzenia pojazdu, towaru i otoczenia.
Bezpiecznie i wydajnie w wąskich alejkach
Asystent do bezpiecznej nawigacji w wąskich korytarzach działa podobnie jak pasywny system asystujący w samochodzie, który wspiera kierowcę podczas prowadzenia pojazdu. Za pomocą GSA wózek do wąskich korytarzy orientuje się w magazynie, wykorzystując osadzone w podłodze znaczniki RFID lub umieszczone na ramie regałów kody kreskowe. Dzięki temu pojazd może w każdej chwili określić, w którym miejscu magazynu się znajduje. Jednocześnie czujnik wysokości określa wysokość kabiny. W ten sposób system sterowania pojazdu w każdym momencie zna dokładną pozycję i aktualne parametry wysokości pojazdu.
Znaczniki RFID lub transpondery RFID to niewielkie nadajniki. Umieszczone w podłodze wzdłuż alejek, wysyłają informacje, które umożliwiają pojazdowi dokładne określenie jego pozycji. Jako alternatywy dla znaczników RFID można użyć oznaczeń z kodem kreskowym. Pozycja pojazdu w alejce jest rozpoznawana na podstawie naklejki z kodem kreskowym, umieszczonej w dolnej części ramy regału.
System GSA umożliwia zdefiniowanie w każdej alejce różnych stref, które ograniczają określone ruchy pojazdu ze względów bezpieczeństwa. Przykładowo możliwa jest automatyczna redukcja prędkości jazdy w określonych obszarach, na przykład przy pokonywaniu progów lub szczelin dylatacyjnych. Przy uruchamianiu systemu ograniczenia te są definiowane na trójwymiarowej mapie.
Celem uniknięcia kolizji wystające przeszkody w alejce są oznaczane na mapie cyfrowej, z podaniem ich położenia i wymiarów. Gdy pojazd zbliża się do oznaczonego obszaru, system GSA uniemożliwia operatorowi wjechanie w jego obręb. W każdym momencie system zna dokładne wymiary każdego pojazdu wraz z masztem, pozycją kabiny i wideł oraz automatycznie zatrzymuje wózek, zanim natrafi on na przeszkodę.
Pewność prowadzenia
Asystent do bezpiecznej nawigacji w wąskich korytarzach (GSA) rozpoznaje swoją poziomą pozycję w alejce za pomocą znaczników RFID lub kodów kreskowych, reaguje na nierówności podłoża i przeszkody na regałach, podłożu lub suficie, a następnie ogranicza w tych miejscach funkcje pojazdu, takie jak prędkość, wysokość podnoszenia czy wysunięcie wideł.
Funkcje asystenta do bezpiecznej nawigacji w wąskich korytarzach
-
Dynamiczne hamowanie na końcu alejki
-
Ograniczona miejscowo redukcja prędkości
-
Ochrona przed kolizją dzięki zdefiniowaniu przeszkód
-
Lokalna blokada opuszczania
Dynamiczne hamowanie na końcu alejki
System GSA zawsze wyhamowuje pojazd w optymalnym momencie, aby na końcu alejki osiągnąć wymaganą prędkość lub zatrzymać pojazd.
Ograniczona miejscowo redukcja prędkości
Ilustracja pokazuje prędkość pojazdu przed i wewnątrz strefy hamowania. W zdefiniowanych strefach hamowania pojazd redukuje prędkość do określonego poziomu. Pozwala to zredukować uszkodzenia towaru i pojazdu.
Ochrona przed kolizją dzięki zdefiniowaniu przeszkód
Dzięki dokładnemu zdefiniowaniu w programie GSA wymiarów przeszkody – w poziomie i w pionie – wjechanie pojazdu w ten obszar jest niemożliwe.
Lokalna blokada opuszczania
W indywidualnie zdefiniowanych obszarach pojazd nie obniża kabiny lub obniża ją tylko do określonej wysokości.
Przegląd zalet
- Mniej uszkodzeń regałów i towaru
- Mniej uszkodzeń pojazdu
- Niższe koszty napraw
- Większa częstotliwość przeładunku palet dzięki redukcji czasów przestoju
- Większe bezpieczeństwo operatora
- Elastyczne dopasowanie w razie zmiany sytuacji w magazynie
Asystent do bezpiecznej nawigacji w wąskich korytarzach może być stosowany samodzielnie lub w połączeniu z systemem nawigacji magazynowej firmy Linde. System nawigacji magazynowej firmy Linde umożliwia oszczędność czasu do 25% poprzez wybór optymalnej trasy dojazdu do celu.