Co-pilota intelligente per maggiore sicurezza
Wózki widłowe z przeciwwagą rzadko się przewracają, ale kiedy już do tego dojdzie, może to zagrozić życiu operatora oraz spowodować znaczne zniszczenia wózka i ładunku. Przyczyną jest zazwyczaj błąd człowieka. Szczególnie w przypadku często zmieniających się lub nieznanych ładunków wyzwaniem dla operatorów jest prawidłowa ocena wagi i środka ciężkości ładunku oraz zawsze bezpieczne przemieszczanie wózka i ładunku podczas manewrowania i pracy na wysokości. Aby zmniejszyć ryzyko „błędu ludzkiego”, firma Linde Material Handling opracowała unikalny system wspomagania operatora, który wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa.
Linde Safety Pilot (LSP) działa jak inteligentny pasażer i jest dostępny w dwóch wersjach: LSP Select i LSP Active. W obu przypadkach czujniki umieszczone w różnych punktach wózka widłowego mierzą dane takie jak wysokość podnoszenia, nachylenie wideł oraz masa ładunku. Kierowca może przez cały czas kontrolować te istotne parametry za pomocą niewielkiego monitora. W przypadku osiągnięcia punktu krytycznego na wyświetlaczu pojawiają się kolory ostrzegawcze oraz emitowany jest sygnał dźwiękowy. Ponadto wersja Active systemu Linde Safety Pilot wpływa automatycznie na funkcje jazdy i podnoszenia wózka widłowego.
Bezpieczeństwo
Niebezpieczne wypadki związane z przewróceniem się wózków widłowych z przeciwwagą są znacznie mniej prawdopodobne, gdy używasz systemu Linde Safety Pilot.
Innowacje zwiększające bezpieczeństwo
Waga ładunku
Bardzo czuły czujnik mierzy ciśnienie w hydraulice masztu. Przy użyciu znanych wartości, takich jak średnica cylindra i przełożenie łańcucha podnoszenia, można obliczyć aktualną wagę ładunku.
Wysokość podnoszenia
Czujnik wbudowany w maszt określa wysokość ładunku.
Kąt pochyłu
Czujniki pochyłu masztu są standardowo montowane w naszych wszystkich wózkach widłowych z przeciwwagą.
Moment obciążenia (tylko w wersji LSP Active)
Na tylnej osi znajduje się nowo opracowana cela pomiarowa, która może być wykorzystana do obliczania momentu obrotowego obciążenia lub odległości środka ciężkości od osi przedniej.
Na wyświetlaczu LSP widać trzy informacje
- Obszar bezpiecznej pracy: brak ograniczeń.
- Obszar graniczny: wyświetlacz miga na pomarańczowo; granica obciążenia została prawie osiągnięta. LSP Active zmniejsza prędkość podnoszenia i pochył.
- Obszar krytyczny: wyświetlacz miga na czerwono; granica obciążenia została osiągnięta. Emitowany jest także dźwiękowy sygnał ostrzegawczy. LSP Active reguluje funkcje wózka widłowego.
Aktywna ingerencja w prowadzenie wózka
LSP Active zapewnia operatorowi dodatkowe wsparcie w postaci aktywnego systemu wspomagania. W przypadku podnoszenia ciężkiego ładunku, który jest na granicy dopuszczanego obciążenia, system emituje sygnały wizualne i akustyczne oraz spowalnia ruch podnoszenia lub przechylania. Jeśli operator nie zareaguje, podnoszenie zostanie całkowicie zatrzymane. To samo dzieje się podczas jazdy. Jeśli operator zbyt gwałtownie przyspiesza załadowanym wózkiem widłowym, zbyt ostro hamuje lub za szybko pokonuje zakręty, LSP Active ingeruje w funkcje jazdy. System kompensuje błąd operatora i zapobiega przewróceniu się wózka.
Szybsza i bezpieczniejsza praca dzięki wygodnym funkcjom
Zarówno wersja Select, jak i Active posiadają wiele wygodnych funkcji: począwszy od wstępnego wyboru wysokości podnoszenia przy użyciu zintegrowanych wag ładunkowych, a skończywszy na wstępnym ustawianiu ograniczeń prędkości. Dzięki temu procesy operacyjne są bezpieczniejsze i wydajniejsze. Przed rozpoczęciem jazdy operator może na przykład ustawić wysokość, na jaką ma być podnoszony towar. Nie trzeba wówczas dokonywać regulacji podczas wykonywania czynności, co pozwala zaoszczędzić czas. Zintegrowana waga ładunkowa waży towary w kilka sekund, posiada również dodatkową funkcję: operator może szybko sprawdzić, czy maksymalna ładowność wózka została już osiągnięta. Regulowany próg podnoszenia i opuszczania (zabezpieczenie przed zużyciem wideł) pomaga z wyprzedzeniem eliminować uszkodzenia i wypadki. Oznacza to, że niskie stropy magazynowe lub nierówne podłogi nie stanowią już zagrożenia.
Porównanie LSP Select i LSP Active
Elementy wyświetlane na ekranie
LSP Select
- Waga ładunku, wysokość podnoszenia, kąt pochyłu masztu, prędkość jazdy, kąt skrętu kół, wstępnie wybrany kierunek jazdy (pedał 2/ pedał 1), temperatura napędu
LSP Active
- Waga ładunku, wysokość podnoszenia, kąt pochyłu masztu, prędkość jazdy, kąt skrętu kół, wstępnie wybrany kierunek jazdy (pedał 2/ pedał 1), temperatura napędu
- Dodatkowo: wskazanie maksymalnej dopuszczalnej wysokości podnoszenia, odległości środka ciężkości ładunku, maksymalnego dopuszczalnego kąta nachylenia
Aktywna ingerencja
LSP Select
- Niedostępna
LSP Active
- Zależy od wysokości podnoszenia, kąta nachylenia i prędkości jazdy.
Wygodne funkcje
LSP Select
- Wstępny wybór wysokości podnoszenia, wstępny wybór kąta pochyłu, próg podnoszenia, próg opuszczania (zabezpieczenie przed zużyciem wideł), wskaźnik ciężaru ładunku (funkcja tara), obliczanie obciążenia, ustawienie dynamiki jazdy, wskaźnik zużycia energii, ograniczenie prędkości.
LSP Active
- Wstępny wybór wysokości podnoszenia, wstępny wybór kąta pochyłu, próg podnoszenia, próg opuszczania (zabezpieczenie przed zużyciem wideł), wskaźnik ciężaru ładunku (funkcja tara), obliczanie obciążenia, ustawienie dynamiki jazdy, wskaźnik zużycia energii, ograniczenie prędkości.
W jaki sposób dochodzi do wypadku na skutek przewrócenia wózka?
1.Operator podnosi ładunek.
2.Wózek jedzie z podniesionym ładunkiem.
3.Jeśli operator hamuje z uniesionym ładunkiem, wózek widłowy zaczyna się przechylać.
4.Wózek się przewraca.
Wózki widłowe marki Linde są znane ze swojego bezpieczeństwa. Jednak większość wypadków wynika z błędów operatora, nie zawsze bowiem można uniknąć problemów z koncentracją w stresujących sytuacjach. Właśnie dlatego stworzyliśmy system Linde Safety Pilot.